12.11.09

Lapan

- Tunangan sapa yang comel ni?
blog buih

Pagi tu aku bangun. Jam menunjukkan pukul 4.35 pagi. Awalnya, fikir aku, tapi matahari dah mula memancarkan cahaya di segenap pelusuk kamar yang sejuk ini. Aku tarik selimut sutera warna merah memeluk tubuh. Katil ini terlalu luas. Mungkin sudah tiba masa mencari penghuni di ruangan kosong di sebelah. Buat masa ini, keempat bantal di atas katil bersaiz pemaisuri milik aku.

Aku nak buat iklan cari penghuni ruangan kosong di atas katil dan tampal di semua bas stand, seben eleben.

Aku bergegas mandi. Jam menunjukkan pukul 8. Aku turun makan roti pratha. Mama beli dekat Carefour. Ramai orang tak tau Carefour bermaksud persimpangan jalan dalam bahasa perancis. Aku tahu. Dulu di sekolah aku belajar Bahasa Perancis. Kadang2 aku cuba nyanyi lagu Perancis yang aku pernah belajar dulu.

Paling susah sekali nak bercakap dengan amoi Jepun yang hanya tahu cakap Perancis dan Jepun yang sesat di kota Paris. Aku bukan abang Mat Perancis.

Roti Pratha dah habis. Aku masuk dalam kereta. Pandu laju di NKVE. Aku potong semua kereta lain. Tapi aku tak gunakan lorong keselamatan. Aku benci orang bawak kereta di dalam lorong keselamatan.

Aku bawak Myvi.

Sampai di pejabat. Jam masih pukul lapan.

"Laju nye aku bawak"

Semua orang bergegas keluar pejabat. Berpusu2 pergi ke restoran bawah untuk membungkus nasik. Ada lauk rendang kerang, ada terung berlada, ada masak lemak telur itik. Tepuk dada tanya selera. Aku tak tepuk kerana takut sakit.

Aku tak turun makan sebab jam masih pukul 8. Sebaliknya aku pergi bersiar2 di Jalan Sentul. Banyak orang India.

Masa untuk balik rumah. Aku dah balik awal. Jam masih pukul 8. Aku sudah mula rimas dengan jam yang tak tau waktu lain. Pukul 8 je dia tau.

Macam jam cacat.

Mungkin jam ni cacat.

Aku beli jam baru.

3 comments:

  1. dey tambi...yang belakang la...

    hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. buang jam???wah wah wah....hebat.

    kalo saya tukar bateri je.

    ReplyDelete