18.8.09

Gotong royong secara solo.

- Nantikan Blog Bolasepak Fantasi Malaysia yang pertama!
blog buih

Jam menunjukkan pukul 7 pagi. Keadaan di luar tingkap masih suram. Pagi yang gelap. Tapi tiada hujan.

Aku bingkas bangun dengan misi yang sudah pun dirancang dari malam semalam.

[Malam semalam]
"Esok pagi, bangun awal2, pergi rumah aku dan bersihkan sampah2 pokok yang dah ditebang."

Nyatanya, arahan pekeliling sudah pun dikeluarkan oleh pemenrintah sejak seminggu yang lepas. Cuma aku yang melengah2kan tindakan susulan. Mak aku sampai dah malas nak jerit2 suruh sampai dia hantar SMS. Aku kira itu amaran terakhir.

Berbekalkan gunting pokok mama dan parang yang hulunya sudah longgar, aku pergi ke rumah yang baru dibeli. Enjin Myvi memecahkan keheningan pagi di Subang Jaya. Kabus masih kelihatan.

Sampai saja di belakang rumah. Aku tak tahu dari mana harus aku mulakan. Gumpalan daun2 dan batang kayu bertebaran di atas tanah. Titisan embun pagi di hujung kelopak daun jatuh kebumi bila aku tarik satu persatu daun untuk dimasukkan ke dalam beg plastik hitam.

Jiran tetangga baru bangun. Dapur baru nak berasap. Aku dah menbanting tulang empat kerat di belakang laman.

Karung hitam yang pertama sudah dipenuhi. Aku sedang bersedia untuk yang kedua.

Masa tu aku baru perasan. Atas timbunan sampah2 tu ada taik kucing.

"Sial tul aaaa!!! "

Tapi apa kan daya. Aku bagaikan pekerja di bahagian persampahan cawangan rumah sendiri. Takde siapa lagi nak kemas.

Aku terpaksa bergelumang dengan taik kucing pagi tadi. Aku masukkan dalam beg plastik itam. Aku buang kat depan rumah.

Bau di busuk gila.

At least aku dah effort dah kemas rumah. Kalau aku lengah2kan lagi, mama suh buat minggu depan, boleh batal pose wei bau taik kucing tuh...

No comments:

Post a Comment