27.8.09

Kenangan Ramadhan II

-budak2 nakal.
blog buih

Setiap Ramadhan aku teringat satu peristiwa. Ia berlaku pada tahun 1995. Masa tu aku duduk di New Hostel.

Kat hostel ni kitorang biasanya mandi kolah. Kolah dia besar. Airnya sejuk. Warna airnya hijau.

Kawasan kolah dipagari kepingan zinc. Di tepi2 kolah pula ada benteng kecil. Mungkin untuk memudahkan budak2 tingakatan dua mencapat air.

Semua orang bawak gayung sendiri. Dalam gayung ada sabun,syampu dan berus gigi. Ubat gigi selalu belasah je sape2 nye. Kalau takde pun takpe, gosok je.

Hari yang bersejarah itu, kami semua turun untuk mandi. Aku dengan gaya asas aku. Pakai shorts dan tuala tersangkut dibahu.

Mula2 nak pegang air tu. Sejuk gila. Semua orang macam tak nak mandi je. Jam dah menunjukkan hampir pukul 7. Semua orang dah lambat. Baru balik dari main bola.

Mula pulak main baling2 air nak melawak. Air sangat sejuk. Tiba2 dalam baling2 air tu. Ada seorang kawan aku jatuh. Dahi berlaga dengan bucu benteng. Berdarah.

Darah terus mengalir. Darah bercampur air. Merah pekat. Kawanku hanya tertiarap. Tidak bergerak.

Aku ingat dia dah mati.

No comments:

Post a Comment