28.10.09

Hantu Buaya.

- Gambar sambutan harijadi hantu2 setelah di edit.
blog buih

Mama baru pulang dari Dubai. Hujung minggu lalu rumah kosong seperti tiada penghuni. Aku pulang awal semalam. Aku nak jumpa mama.

Sampai saja di rumah, aku berlari2 ke dapur. Aku buka peti ais. Bancuh air sirap. Mintak kakak keluarkan kek untuk dipanaskan. Terus makan. Terlupa nak jumpa mama.

Aku naik atas sambil menyanyi2 lagu Pearl Jam. Suara tak macam Eddie Vedder. Belum sempat sampai korus, aku dah mengah. Mungkin kek tersangkut di dalam usus. Sambil itu kedengaran suara mama sayup2. Aku pergi ketuk pintu bilik dia.

Tengahari itu, untuk menandakan ketibaannya ke Malaysia, dia hantar sms kat aku.

"Electric bill this month is RM1xxx, I can't afford to pay that much. I'm taking down all the airconds"

Aku balas balik,

"Ok, I don't use the aircond pun"

Dia tak balas.

*******

Aku masuk dalam bilik mama. Dia tengah belek2 bag plastik.

"How are you, son?" Tanye mak aku penuh keibuan.

"Ek eleh...baru pegi Dubai, balik dah cakap omputih. Nasib baik tak cakap Arab" Bisik hati kecil aku.

"Nah" Dia hulur satu kotak hijau.

Aku pegi kat beg plastik yang baru diletak atas kerusi.

"Yang lain2 ni sape punye?" Aku tanya dia. Aku nak ambil je kotak2 lain tu buat harta. Macam menarik je.

"Ehh!! jangan sibuk la..Mama dah bagi yang tu, amik je lah." Mama dah start malas nak layan perangai aku.

*******

Aku susun kotak hijau atas rak. Botol leper ada gambar buaya aku letak atas meja solek.

"Perangai cam hantu pun dapat perfume Lacoste..kira ok aa.." Kata aku sebelum tidur petang.

2 comments:

  1. click la kat gambar tu. Yang tu la..tak tau la essential ke tak...kenapa wei?

    ReplyDelete