17.9.08

Azan di Malaysia.

Persekutuan yang baru diwujudkan di bawah nama Malaysia pada 16 September 1963 melalui penyatuan Persekutuan Malaya, Singapura, Borneo Utara (kemudian dinamakan Sabah) dan Sarawak. Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan hasrat untuk menyertai Malaysia menarik diri akibat tentangan sebahagian masyarakat Brunei. Pada awal penubuhan Malaysia, banyak perkara berlaku misalnya cubaan Indonesia menakluk Malaysia, dan tuntutan oleh Filipina terhadap Sabah. Selain itu, pada 1965, Singapura menarik diri daripada Malaysia dan berlakunya rusuhan kaum pada 1969.

taken from wikipedia

Negara yang kita banggakan dan sayangi telah mencapai suatu langkah yang besar dengan penubuhan Malaysia lantaran dari gabungan persekutuan Malaya, Singapura, Sabah dan Sarawak. Selepas dari penubuhan itu, Singapura telah menarik diri pada tahun 1965. Lantaran dari penarikan itu, seorang Presiden telah dipilih untuk menerajui pucuk pimpinan Singapura. Beliau adalah En Yusof Ishak. Ya, presiden pertama Singapura adalah seorang Melayu. Bahkan, agama kebangsaan Singapura hingga ke masa ini adalah Islam.

Namun masjid -masjid di Singapura tidak boleh melaungkan takbir, kecuali satu. di tengah hiruk pikuk kota metropolitan, entah siapa yang dengar.

Kita juga sudah mula berjinak dengan konsep untuk memansuhkan azan?. Pemerintahan Attaturk di Turkey telah membenarkan laungan azan didalam dialek mereka sendiri untuk memangkinkan fahaman agama di kalangan masyarakat Turki. [baca pautan wiki "azan"]. Negara Islam mesti la seiring dalam memartabatkan agama yang disandang sebagai agama rasminya. Maka, isu berikut adalah ibarat 'carved in stone' dan sesiapa yang membangkitkan perkara adalah patut di anggap sebagai petualang yang ingin 'disruptive' dalam keseimbangan harmoni di kalangan masyarakat majmuk setempat.

blog buih

No comments:

Post a Comment