19.9.08

Seven People I met in Pasar Ramadhan a.k.a Param.


Gambar diambil di Param @ Kompleks PKNS Shah Alam.

Tahun ini, aku tidak ke pasar Ramadhan sekerap tahun2 sebelumnya. Aku rasa tidak ada apa yang boleh aku beli. Lagi pun aku amat benci orang2 yang tidak menghormati Muslim yang berpuasa. Kalau sedap sangat pun, makan la di rumah, atau di dalam kereta. Pasar tersebut ada pun untuk orang berpuasa membeli juadah, jangan disalahgunakan.

Tapi petang itu aku harus membawa seseorang untuk berjalan2 menghabiskan waktu di Shah Alam. Fikiran jadi buntu. "Ape aku nak buat kat Shah Alam ni?" bermain di benak fikiranku.

Param di Shah Alam ini menarik. Banyak juadah yang disediakan. Yang paling menarik adalah rojak Singapura yang mempunyai amat banyak bahan2 yang boleh dicampur aduk.

Tapi petang itu, aku hanya membeli Popia. 5 keping popia.

1. Socialite Param.
Budak2 sekarang pandai market muka, mereka pergi ke Param untuk berjumpa sahabat handai. Kalau di Subang, mereka suka pakai hot pants dan Baby Tee. Kalau yang lelaki siap rambut pacak dan sunglasses. Duit dalam poket mungkin RM2. Kemungkinan membeli hampir ke tahap sifar. Gadis2 sekolah ini menjahanamkan pahala puasa ramai orang.

2. Makcik tak sempat nak masak.
Kerja menimbun di kamar kerja. Balik pun dah nak dekat pukul 6. Mesti tak sempat nak masak. Suami pula lapar, hendak makan sebelum ke masjid. Lepas makan tak larat nak ke masjid. Masalah terbesar makcik2 ini adalah mereka boleh berhenti di tengah2 jalan tanpa memberi apa2 isyarat, akibat terlihat lauk yang diingini.

3. Peniaga rempit
Mungkin bulan Ramadhan ini lebih sesuai untuk membuat bisnes untuk beli kasut Timberland tipu kat uptown di kota untuk raya. [alah yang macam yellow boot tapi design pelik tuh]. Mungkin juga akibat Param yang dihurung sesak pengunjung, menjual popia lebih untung dari meragut tas tangan wanita. Lagi pun kurang dosa. Boleh dikenal pasti dengan pekikan dan lolongan mempromosi makanan mereka.

4. Peronda liar
Golongan in terdiri dari kaum lelaki yang suka berjalan ke hulu ke hilir untuk mencuci mata. Suka apabila golongan pertama berjalan di samping mereka. Sudah pun menghafal muka dan memberi nickname kepada gadis2 watak standard di pasar. i.e Kari Tertipu, Kari Focus, Minah Hot Pants, Awek Sedep dan yang seangkatan dengannya.

5. Pemborong
Susuk tubuh kecil. Jalan seorang diri. Tetapi penuh kedua belah tangan dengan plastik merah dan kuning. Segala benda dibelinya. Ayam golek, ayam percik, kebab ayam, muratabak ayam dll. Jangan membazir. Tapi mungkin dirumahnya ade 400 orang. Aku tak tahu.

6. Budak Suruhan
Langkahnya laju.Riak wajahnya mempamerkan rasa palat yang tak sudah. "Ape ah mak ni..tengah nak menang dah Winning Eleven tu, kenapa kena carik bubur jagung pulak?" bisiknya perlahan berulang kali sambil kaki melangkah deras menyelinap diantara khalayak ramai. Biasanya akan beli lalu cabut secepat mungkin. Destinasi sudah dikenal pasti sebalum tiba ke Param.

7. Orang tak puasa
Aku ada masalah yang amat besar dengan golongan ini. Aku rasa bagaikan suatu penghinaan dan contoh "a complete disregard to other faiths". Golongan begini biasanya oblivious to the surroundings. Mereka sendiri mungkin tidak faham mengapa wujudnya sebuah Param di sini? Perkara ini aku ibaratkan lagi dasyat dari ajakan Kickdefella untuk mempamerkan bendera terbalik. This is even more seditious. Bukannya susah sangat untuk membawa makanan2 itu pulang dahulu sebelum dijamah, bukannya mereka perlu tunggu Azan Maghrib. Masalah tidak sensitif kepada agama dan juga kepercayaan masing2 ini hanya akan memungkinkan gangguan kepada keharmonian yang telah dipupuk selama ini oleh atuk nenek kita.Ekoran dari perkara2 ini, adalah amat diharap, golongan2 ini dapat bekerjasama.

Ya, saya tahu anda juga bayar cukai. Cukai Pintu, Cukai Jalan, Cukai Pendapatan, tetapi ini bukan lah sebuah rang undang2 yang harus dipenuhi, sebaliknya, ini adalah lebih kepada sifat toleransi dan timbang rasa yang semakin lama semakin rapuh dan hilang di antara setiap warga kita.

blog buih

No comments:

Post a Comment