6.5.09

Memilih lagu kahwin melayu.

- last job aku sebagai hulubalang.
blog buih

Musim kahwin is around the corner and I am feeling the heat. Tak, bukan aku yang nak kahwin. Tapi ada la beberapa orang di sekeliling aku.

Di tangan aku sekarang ada satu tugas. Tugasan yang diberi hasil perbincangan dah keputusan keluarga. Aku kena compile lagu wedding melayu.

Aku tidak against wedding melayu. Jika aku ada wedding satu hari nanti pun, sebagai orang melayu, mesti la jadi wedding melayu. Walau bagaimana aku cuba pun ia tidak akan jadi wedding Perancis. Walau aku kahwin kat gereja tempat Quasimodo duduk tu.

Orang akan panggil - Wedding melayu kat gereja kat perancis.

Jadi untuk memulakan tugas, aku download lagu di internet. Aku google "Lagu Kawin" dan muncul la beberapa website yang ada banyak lagu kahwin.

Aku download semua. Ada yang aku tahu dan ada yang aku tak tahu. Aku masuk dalam thumbdrive dan bawa masuk dalam kereta. Mana lagu yang sedap nanti boleh aku beli CD original.

Takde yang sedap.

Selain dari lagu2 standard melayu macam Renjis Renjis dan Selamat Pengantin Baru version Saloma, aku rasa takde lagu melayu lain yang menjadi harapan.

Lagu2 kahwin melayu macam lagu kat ride funfair grade B. Tak dapat tangkap feel romantik. Kebanyakan lagu riang ria tak bertempat. Lebih teruk, kebanyakan macam lagu tangkap muat.

Tolong la bagi aku pilihan yang menarik sikit.

6 comments:

  1. hmm hmm.. i pun tgh nak compile lagu untuk kahwin nnt.. tp mine a bit mix.. ada lagu pengantin baru, ada lagu omputih, ada lagu melayu.. ikut occasion lah..
    betul, susah nak carik lagu pengantin baru yg best, kalau ada share yeah?

    ReplyDelete
  2. i pakai ur playlist je ah..u obses sikit nak kawen..

    ReplyDelete
  3. Rasanya lagu-lagu lama pengantin tiada yang tangkap muat. Cantik dan indah. Terutama lagu yang dimainkan oleh Ahmad Jais, Datin Rafeah Buang, Zaleha Hamid, Hussin Ismail, MAsnah Ali, Dj Dave, Ahmad Daud, R. Ismail dan banyak lagi. Saya kira lagu-lagu mereka sangat menangkap.

    Cuba cari lagi. Di dalam seimpanan saya ada beberapa lagu yang penyanyinya saya sebutkan di atas. Jika berminat, boleh hubungi saya.

    ReplyDelete
  4. memang la betul, mana yang best tu, memang sangat best dan classic. Tapi kalau yang tak best tu, kadang2 rasa macam main belasah je buat.

    Kalau nak share, nak mintak!!please....

    ReplyDelete
  5. i got one beautiful wedding song to suggest, malaysian group tapi lagu tu dalam bahasa inggeris. it's called Until The End of Time by Innuendo, taken from the their first album... i SO want to get married to that song ;p huhu!

    ReplyDelete