12.12.09

Berlayar ke Pulau Phi Phi.

-smile!
blog buih

Perlayaran ke Pulau Phi Phi dari Pantai Ao Nang memakan masa hampir 1 jam setengah. Dalam kapal itu, pekerja semua orang Thai, pengunjung semua orang putih. Kecuali 4 ekor budak Melayu. Kami cakap Melayu kutuk semua orang sesuka hati. Macam awek pakai bikini tak cantik, Awek cantik balak muka macam ungka dan Minah putih gebu seksi.

Tiba-tiba..

"Mai mana?" tanya salah seorang pekerja kapal.

"Kuala Lumpur." Aku jawab tergagap2.

"Dulu aku kerja kat Penang. Dekat Seberang Perai masak Tomyam. La ni lari balik kejap. Nanti nak pi balik ni" Fasih sungguh mamat ni cakap Melayu. Walaupun loghat utara. Mesti dia faham semua perbualan kami tadi.

Jangan ingat takde orang cakap Melayu kat negeri asing.

*******

Ini kali kedua perkara ini terjadi. Kali pertama masa aku beratur belakang satu pakcik mat salleh dekat2 dengan London. Aku sibuk berborak dengan mama. Pasal nak pergi jalan2 ke tempat menarik. Aku bosan tengok pinggan mangkuk. Adik aku pula sibuk mengengek nak beli permainan Harry Porter.

Tiba-tiba.

"Kamu semua dari mana?" Tanya pakcik mat salleh depan aku. Kami ternganga.

"We're from Malaysia" Kata mama.

"Saya dulu askar. Pernah jaga di Singapura" Kata pakcik tersebut sambil tersenyum.

Jangan ingat takde orang cakap Melayu kat negeri asing.

No comments:

Post a Comment