14.7.09

Berbuih @ Mee Udang Sungai Dua.

- Mee udang, served in a big bowl for four. Kelihatan tangan Tokya sudah tak sabar.
blog buih

Aku selalu dengar pasal kehebatan Mee Udang Sg Dua. Tapi aku tak pernah tau pulak Sg Dua tu kat mana.

Hari tu masa kat Penang, kami tergerak hati nak pegi makan Mee Udang ni. Tapi Tokya macam tak nak.

"Aku tak berapa suka makan mee2 berkuah ni." Katanya. Namun sebab kami semua sudah tiada idea, dia turutkan juga.

Zano call abang dia. Abang dia yang tau tempat ni kat mana. Abang dia pun memberi direction dengan terperinci. Malangya Zano gagal dalam menunjuk jalan. Akibatnya, kami terpaksa teka2 sendiri je.

Sampai kat destinasi yang terletak selepas jambatan, kami terus duduk. Orang yang order tu mesti tau kami ni tak biasa datang ke sini. Pelanggan lain yang sampai akan terus ke kaunter depan untuk memilih udang. Kami order air kelapa dulu. Semua minum air kelapa.

Aku ngan Zano ke depan untuk memilih udang. Aku tak biasa beli udang kat pasar. Jadi Zano yang pilih.

"Sorang dapat dua!" Katanya bila kembali ke meja.

Makanan pun sampai. Dihidang dalam satu mangkuk besar. Udang bergelimpangan.

"Slurp..Slurp..Slurp..aaaahhh"

Semua orang kekenyangan. Sempat tambah dua kali.

"Ko kata tadi ko tak suka makan mee ngan kuah?" tanya Zano pada Tokya.

"Uih..kalau yang ni..OK!" Jawab Tokya rakus.


-Gambar udang bergelimpangan.

No comments:

Post a Comment