2.7.09

Pengalaman nak naik kuda di Brastagi.

- Tak payah la naik kuda, jalan kaki lagi bagus.
blog buih

Hari pertama di Medan, kami terus ke Brastagi. Ia sebuah tempat pelancongan di kawasan berbukit. Tentu sekali udara amat nyaman dan sejuk.

Sampai sahaja di sana, kami di bawa ke Pasar Buah. Di sini banyak di jual buah-buahan,sayuran dan juga pokok bunga.

Selesai membeli bekalan untuk dibawa pulang ke hotel, kami dibawa bersiar2 ke atas kawasan pergunungan. Jalan agak sempit dan banyak gerai2 jualan di lereng bukit. Terdapat juga banyak pemuda menarik kuda. Salah satu tarikan di sini adalah menikmati pemandangan dengan menaiki kuda.

"Ika nak naik kuda la.." Adik perempuan aku yang bongsu bersuara. Memang diantara kami adik beradik, dia yang paling suka dengan binatang. Aku paling tak suka.

Pak supir memberhentikan kereta Kijang/Innova di tepi sebuah gerai kosong. Adik aku terus meloncat keluar kereta. Aku terkial2 dengan barang2 kamera. Sekurang2nya boleh ambil gambar kenang-kenangan.

Bila aku keluar dari kereta. Terdapat sekurang2nya 10 ekor kuda dan juga penjaga kuda tersebut. Kami terpisah semuanya. Semua dipaksa naik kuda. Jalan aku dihalang. Adik2 aku juga terpisah. Semua alasan kami tidak dihindari. Semua semata2 untuk beberapa ribu rupiah.

"This is not comfortable maa!!" Aku jerit di tengah lautan yang dipenuhi kuda2.

"Apa dia?!!" Memang mak aku tak dengar. Suara penjaga2 kuda sahaja yang kedengaran.

"Get back in the car! Ika, masuk dalam kereta!" Aku jerit kuat2. Semua terdiam. Aku terus masuk dalam kereta. Nasib baik semua orang dengar. Semua masuk secepat mungkin.

Janganlah paksa2. Aku lemas.

2 comments:

  1. hahahahha..aku leh bayang muka kau cuak di celah kuda-kuda tu..mesti paranoid nak mampus..hahhaahahahahhahahahaahhaha.

    badan je besar..kuda pun takut ke

    ReplyDelete
  2. hello, kuda lagi besar dari peah.

    ReplyDelete