28.7.09

Lapar.

-boleh carik makan dah kalau amik gmabar macam nih...
blog buih

Tengahari semalam, aku terasa lapar. Aku nak keluar ofis tapi tiada orang lain disini. Semuanya keluar. Merantau agaknya.

Aku gagahkan semangat. Kedai makan terletak agak jauh. Aku harus menapak dan menaiki lif. Namun berkat kegigihan dan semangat kepahlawanan seorang pendekar, aku terus berjalan kaki setelah aku mengunci pintu ofis.

Masuk ke dalam lif. Aku tekan huruf G. Perjalanan dari tingkat satu memakan masa, lebih kurang satu minit.

Sampai saje di kedai makan. Kedai Ab. aku mula terjenguk2 tengok makanan. Orang dah mula ramai. Perut aku dah tak berkeroncong lagi dah. Ni dah macam Al di Meola. Laju gila.

Aku pilih lauk sayur. Dua macam. Sayur Kobis dengan Sayur Kacang Boto. Sayur kobis masak macam kat dining hall manakala sayur kacang botol di goreng belacan. Sempat jugak aku sebat telur dadar satu. Sebelum pergi beratur aku letak sambal tempoyak dalam dua sudu. Cepat2 aku beratur.

Sampai lah giliran aku untuk diambil kiraan. Makcik tu tengok makanan aku. Aku tak suka orang tengok makanan aku macam tu. Dia siap adjust2 kertas balut tu. Macam aku ada letak ayam bawah nasik tuh.

"Sayur dua? Telur dadar?" Makcik tu tanya soalan yang aku malas nak jawab.

"Hmm.." Jawapan malas.

"4 hinggit" Makcik tu balas balik.

"Nah!" sahut aku penuh selamba. Aku campakkan uncang yang berisi wang besi.

"Ape ni! bayar pakai doploh sen?" Jerit makcik tu sayup2 kedengaran sambil aku berjalan pantas ke arah ofis.

Pendekar bayar pakai uncang aa..tak tau ke?

1 comment:

  1. Encik Buih ..
    Saya skarang berblog juga :)

    http://hajarberblog.blogspot.com/

    heh, promo sket

    ReplyDelete