20.2.09

Kedai Makanan MZ Darulnaim - SSTSB 17

blog buih

Orang2 Kelantan memang secara umumnya diketahui sebagai orang2 yang pandai berniaga. Lebih penting dari itu, awek2 Kelantan comel. So, kalau kat KL, nak cari masakan Kelantan di mana?

Salah satu tempat yang paling best sekali ialah kedai makanan MZ Darulnaim. Kedai ni disyorkan oleh kawan Kelantan saya Shahir. Dia orang Kelantan dari Sg Ramal Luar yang lepak Subang. Memang pelik.

Kedai makanan ini terletak di Kg Bharu. Memang Kg Bharu tu macam Little Kelantan kan? Awek Kelantan pun ramai situ. Comel. Tapi takde yang aku cam dari 3gp yang selalu kawan2 aku bluetooth kat aku.

Masuk je dalam kedai ni, aku dah standby camera. Aku memang lari keluar dari ofis awal sikit untuk sampai kat kedai ni awal. Aku snap2 gambar secepat mungkin. Ni gambar pertama di bahagian lauk-pauk. Ada masakan kelantan yang berbagai jenis. Ketam kat tepi tu nampak best. Tapi sebab aku dengan baju kemas aku, malas la nak makan.

Aku ke depan sikit. Ni dekat dengan seksyen ulam2. Aku suka makan ulam. Tadi aku makan jering, terung2 rebus, jantung pisang dan pucuk betik. Akak sebelah ni sibuk nak enter frame. Asal aku nak tangkap gambar je, die sibuk ngan supik gelenyar dia tu. Aku tak tau ah sape yang gelenyar, supik tu ke akok tu...
Akak kat belakang kaunter tu, tu akak-tuang-kuah-percik. Kerja dia murni. Dia buat banyak orang gembira.
Ni pula bahagian set2 hidangan standard. Ada gulai daging cincang. Ada ikan kembung bakar. Belakang tu daging bakar dengan Ayam percik. Ni yang dekat ni pula kuah singgang. Aku nak makan kuah singgang. Tapi malas nak kopek ikan tongkol. Hardcore sangat tuh.

Yak! haaa..sape tak tau ni ape memang ah rugi. Ni la budu yang dimakan dengan cili padi, limau dan sedikit tempoyak. Selama aku makan budu aku tak tau boleh makan dengan tempoyak. Hari tu aku dah tanya kawan aku,Mache, dia kata boleh. Nama dia Mache sebab dia duk Machang. So dia memang Kelantan abih ah. Tapi la ni dah Amerika dah. Pakai seluar Levi's..baju Nike..

Abih aku makan. Aku bayar. Abih aku bayar, abang tu tanya.

"Be, mari dari mano be?"
"Dari opis ah"
"Ye la, amik gambo tu nok masuk paper ke?"
"Dokkkk Ehhhh..."

Hish, nasib baik aku tak bagi stiker blog buih.

Kalau tino aku bagi doh...

3 comments:

  1. haha buih.the foods owiz make me salivatinggggg..haihhh

    ReplyDelete
  2. Tapi la ni dah Amerika dah. Pakai seluar Levi's..baju Nike....

    macam pernah ku dengar ayat ini...hehehhe...mmg Budak Kelantan la mu nih...

    ReplyDelete