11.3.09

Duduk mengadap laut apa?

blog buih

Makanan sudah pun habis dimakan. Hujan melembabkan keadaan sekeliling. Kami order air Teh-Panas-Manis- Omak-Kau. Walaupun cawannya kecik, aku rasa laut pun tak masin kalau curah dalam laut. Kawan2 aku semua sedang layan rokok sambil tunggu hujan reda sikit. Aku yang sudah quit smoking ini pula? Aku main lipat2 straw., macam biasa la.

Bila dah sangap sangat, aku capai sudu, aku try main solo sudu dalam lagu Spoonman. Kalau tak pernah dengar lagu tu, tolong la google. Apresiasi baru kepada sudu garpu. Sambil2 itu, permainan nak menghabiskan waktu kami beralih ke Banana Boat. Dalam kebasahan itu, kami teruja memerhatikan orang2 jatuh akibat motorboat lap pada penghujung ride Banana Boat tersebut.

Tiba-tiba..

"Kalau kau tau, ni laut apa?" Soalan diajukan dengan pantas.

"Laut China Selatan?" Jawab seorang lagi kawanku. Jawapan acuh tak acuh.

Tiba2 si pemberi soalan terus mengarahkan telunjuknya ke arah pemberi jawapan. Dia menggerakan jari telunjuk itu seolah2 sedang di ketuk2nya jari telunjuk itu pada meja. Tapi tiada meja hanya ruang kosong. Mukanya terpancar senyuman lebar. Dia tidak berkata apa2. Tetapi riak wajahnya macam host "Who Wants to Be a Millionaire" yang menyambut pemenang soalan terakhir. Wajahnya setua Dato' Jalaluddin Hassan.

"Bukan Selat Melaka ke ni?" pemberi jawapan telah bertukar fikiran.

Semua orang di sekeliling meja bersetuju.

Tulah, tak tau jawapan, jangan bagi teka-teki.

No comments:

Post a Comment